fredag 15 juni 2007

Nu vänder det

Jag läser bloggen Köpstopp och inspireras av Anki som tänker så klokt om konsumtion. Vår besinningslösa konsumtion gör att utvecklingen går åt fel håll i flera avseenden. Vi skadar miljön och vi har ingen tid för varandra, för familjen och våra barn, eftersom vi måste jobba så mycket för att finansiera konsumtionen. Vi köper nytt, större och bättre. Hela tiden. Vi är otroligt lättlurade och kan inte gå in i en affär utan att falla för frestelser.

Vi tror också att vi är tvungna att leva på ett speciellt sätt. Vi ifrågasätter inte de val vi gör. Vi drar på oss månatliga kostnader som gör att vår valfrihet när det gäller arbete och arbetstid minskar. Det är idiotiskt. Men visst blåser förändringens vindar nu? Visst börjar vi att tänka annorlunda?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kanske borde föreslagit inköp av ett hektar regnskog istället...

Sara sa...

Ja, det tror jag det treåriga födelsedagsbarnet skulle ha uppskattat mer!

Skämt åsido, jag tycker det är svårt med barnkalas. Att köpa vettiga grejer alltså. Mitt barn har flera korgar fyllda med skräp (leksaker). Och jag ser liknande korgar hemma hos våra vänner. Inte behövs det mer av den varan?

Böcker tycker jag är bra, och ibland har jag köpt kläder, efter att ha konsulterat föräldrarna...