torsdag 5 april 2007

Men låt mig va!

Jag har kämpat länge och väl med Amos Oz tjocka självbiografiska roman som jag för tillfället, pinsamt nog, har glömt vad den heter. Jag gav upp förra veckan, lämnade tillbaka den till biblioteket och trodde att det skulle vara relativt lätt att sopa igen spåren. Att det faktum att det var jag som tjatade om att vi skulle läsa den i bokcirkeln i minst ett halvår skulle falla i glömska. Men så lätt gick det inte. Dagen efter att jag hade befriats från biblioteksbokens tunga börda får jag en present av en av vännerna i cirkeln, i storleksordningen pocketbok. Det var bara att fortsätta där jag hade slutat.

En lång inledning till något som var tänkt som ett kort inlägg om spydighet på internet. Det jag skulle komma till var att jag har ingen koll på om det kommit några nya, spännande böcker på sistone. Amos Oz har haft mig i sitt våld. Men, nu skulle jag glida in på Bokus och kolla nyheterna. Jag skriver in adressen: www.bokus.se och trycker på enter. Vad händer? Upp kommer den mest irriterande sidan på internet. Den som ställer frågan Menade du: www.bokus.se? Ja, det menade jag.

Tydligen hade o-knappen fastnat (jag fick skriva det tre gånger innan det blev rätt.) och jag hade skrivit www.bkus.se. Detta irriterar mig eftersom:
1. Det betyder att jag nu har en felaktig adress i rullisten där jag navigerar mig runt på mina favoritsidor.
2. Frågan är spydig: Menade du...? Så säger man väl inte? ( Ja, jag är extra känslig. Men det är inte konstigare än att jag blir förbannad varje gång jag loggar in på datorn och den uppenbart provocerande "windowsjingeln" hörs. Jag hatar den.) Tack för ordet.

Förresten, kan man bli annat än arg när man väl kommer in på Bokus och upptäcker att Små citroner gula av Kajsa Ingmarsson ligger på första plats på Bokustoppen, igen. Nu får det väl vara nog. Nu räcker det. Svenska folket: skärp er för sjutton. Sluta köp den.

4 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Vad är det för fel på Små citroner..? Skämt åtsido, jag har inte läst den. Jag ägnar påsken åt "påskkrim", ett par gamla Kay Scarpetta böcker.

Sara sa...

Anki: Läs vad som helst. Men inte Små citroner gula. Det var länge sedan jag läste den och jag blir uppenbarligen fortfarande irriterad när jag ser den. Glad påsk!

Anonym sa...

Snart inne på sista kvarten. 150 sidor kvar och fortfarande ett glödande intresse. Fascineras över vad somliga kan minnas. Jag minns knappt någonting från min uppväxt. Kanske kallas förträngning. Imorgon på tåget hem rycker jag från klungan. Leve trollkarlen mr. Oz!

Sara sa...

Jag är inte långt efter. 175 sidor kvar, och jag kan bara konstatera att du har rätt. Den är svår att släppa. Tack för att du envisades, så att jag fick den här läsupplevelsen. Jag jobbar inte imorgon, kanske hinner jag om dig... (Troligt, enligt sonen!)