söndag 15 april 2007

En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz

Jajamen, jag har läst ut den. 572 sidor. En underbar bok. Jag är så glad att jag blev tvingad att fortsätta läsa, att jag knuffades över tröskeln. För den första delen är lite tung. Men ta dig igenom den. Kämpa på. Det är värt det, jag lovar.

Amos Oz beskriver sin barndom genom att beskriva människorna som fanns runt honom. De porträtt han målar upp går inte av för hackor. Läs romanen och möt en mängd människor, upplev Jerusalem efter andra världskriget och lär känna författaren själv. Ibland uppehåller han sig vid människor som rört sig i utkanten av hans liv, ibland utforskar han sina egna upplevelser och känslor. Sakta, sakta närmar han sig också mammans självmord.

Betyg: fem av fem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tror du om "De skamlösa" som en framtida läserövring? Är snart klar med Amos men jag kommer sakna honom och alla namn som jag inte ens kan tänka tyst hur de uttalas högt...

Sara sa...

Har inte hört talas om den. Måste kolla upp den. Saknar också Amos, varje kväll!