måndag 26 februari 2007

Bilen, latmasken och tidsoptimisten

4. Köra bil mindre. Här har det gått upp och ner. Detta kräver att jag offrar något. Snabba turer ner till stan, i en varm bil, när det är kallt ute. t. ex. Jag har kommit fram till att mitt största problem när det gäller att köra bil mindre, är att jag lever så onödigt stressigt. Mitt liv behöver inte alls vara stressigt, jag har vidtagit åtgärder för att det inte ska vara det, men jag har en bit kvar, till ett lugnare tempo.

Jag tar oftast bilen för att jag tycker mig vinna tid. Men vad är det jag skyndar till? Bättre planering, färre punkter på programmet och fler promenader skulle verkligen inte vara en negativ utveckling för mig. Jag har i alla fall lyckats skaffa mig ett otroligt dåligt "köra-bil-samvete". Jag kör inte bil en enda gång utan att riktigt känna hur jag spyr ut koldioxid. Men vad hjälper det? När jag inte handlar därefter?

I mitt yrke vet jag att det är viktigt att man inte bara ger negativ kritik, utan avslutar med något positivt, hoppingivande. Därför avslutar jag med: Jag kör faktiskt bil mer sällan nu än innan. Det gör jag.

Inga kommentarer: