måndag 16 november 2009

Kafka på stranden

Jag ska skriva några rader om Kafka på stranden av den japanske författaren Haruki Murakami. Jag ska bara läsa ett par recensioner först för att vara säker på att jag har fattat rätt.
Så kändes det när jag hade läst den sista sidan. Det är surrealistiskt, roligt och djupt. Intelligent. Tror jag. Men jag kanske har missuppfattat allt?

Nja, vem vet? Jag ger dig min upplevelse. Språket är fantastiskt och de flera historierna som vävs samman, är magiska. Huvudpersonen är femton år och kallar sig Kafka. Han rymmer hemifrån och frågar sig vem han är. I en annan, parallell, historia är Nakata huvudperson. Den äldre mannen Nakata, som inte förstår mycket, men som kan tala med katter. Och som kan låta fisk regna från himlen, om det behövs. Läs boken, om så bara för att möta honom. Men läs den också för att möta det ovanliga, det annorlunda, sagorna och fantasin. Och verkligheten, i en ypperlig blandning.

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Sara, du har börjat blogga igen! Vad roligt, och vad bra att jag inte tog bort din blogg på min favoritlista. Nu ska jag läsa ikapp!

Sara sa...

Hej Kajsa! Ja, jag kom tillbaka lite. Jag vet inte hur ofta det blir, om det blir alls. Men igår blev det! Jag går över till dig nu, och kollar läget.

a-s sa...

tackar för tipset! läser själv just nu unni drougges senaste

Ingela sa...

Men skriv människa!!
:-)Mer alltså!