söndag 18 oktober 2009

Maten, den maten

- Jag har så o t r o l i g t mycket att göra på jobbet, jag hinner inte ens äta lunch.
- Men skärp dig människa!

Ett av mina alias är Sara Blodsockerfallet. Jag måste äta alla mål. Och mellanmål. Och en extra frukt ibland. Nu har jag, pinsamt nog, hoppat över lunchen, flera gånger. Pinsamt, därför att jag anar en attityd som förefaller grunda sig på antagandet: Mitt jobb är viktigare än min lunch. Vilket skämt!

Här hemma har ingen matordning upprättats sedan vi slog ner bopålarna på nya stället. Jag har blivit förförd av Mamma Scan igen, trots att jag vet vad hon egentligen går för. Jag tvingar mig själv att inte tänka på tillverkningsprocessen, som jag läste om i Den hemlige kocken och ber tyst att mina barn ska förlåta mig för köttbullarna som jag serverar dem.

Skärpning när det gäller maten alltså! Värt att nämnas i matväg denna helg: Potatis- och purjolöksoppa. En helt vanlig, väldigt god soppa. Och köttfärslimpan med grönsaksfräset som står i ugnen just nu. Inget äckligt i den tillverkningsprocessen. Låt oss hoppas att Mamma Scan beger sig hem till någon annan snart!

Sen sist har favoritkocken Sara Begner börjat blogga. Toppen tycker jag, och undrar om inte hon vill flytta in här i stället!

3 kommentarer:

Ida sa...

Hon är redan här! (Mamma Scan alltså)

Anonym sa...

Mamma scan kommer förbi här nån gång i veckan eller så, jag vet inte hur man gör för att få ut henne när hennes köttbullar enligt barnen är godare än mamma marias?

Sara sa...

Men Herre! Hur hinner Mamma Scan med?