måndag 11 maj 2009

Ögonblick

Jag kommer hem tidigare från jobbet. Ett nytt avtal angående massage har tecknats av min arbetsgivare och jag håller mig framme. Friskvård i eftermiddags alltså. Först massage och sedan tidig hemgång.

Hemma väntar två smutsiga barn på vår gräsplätt. Deras far är stressad och behöver åka iväg för att jobba. Jag får ta över på tomten. När maken har åkt kommer det, ögonblicket. Det kommer plötsligt och oväntat. Det blir stilla. Sonen cyklar utanför staketet. Svarar på sina egna frågor och behöver alltså inget från mig. Dottern står på två säckar med matjord och säger något som kan tolkas som kliv ner! upprepade gånger. Solen skiner. Stolsdynorna ligger i en hög på bordet. Jag lägger en i stolen. Sätter mig. Vinklar ryggstödet lätt bakåt. Och blundar.

Underbart är kort.

Inga kommentarer: