torsdag 16 april 2009

Jag har inte druckit något än

Jag värmde rödvinsflaskan i diskhon medan jag läste klart det sista kapitlet i kurslitteraturen som jag måste läsa ikväll enligt mitt alldeles egna tidsschema. Men jag läste för sakta, rödvinet blev för varmt. Nu får det svalna medan jag skriver.

Jag läser om att skriva. Författaren Julia Cameron fångar mig trots att hon inte skriver på mitt modersmål. Hon skriver om skrivande, som en passion, som en förälskelse. Hon tar kål på myten att skrivande är plågsamt, omöjligt och tidskrävande. Skriv! Säger Cameron. Skriv lite här och lite där och skriv dåligt.

Hon talar rakt till mig, jag slukar allt hon säger. Skriv dåligt. Bara skriv. Rätta dig inte. Ändra inget under tiden. Försök inte få orden att passa ihop, meningarna att följa på varandra. Skriv utan plan. Försök inte tala, lyssna istället.

Jag hör dig Cameron, jag hör dig! Men hur gör man?

3 kommentarer:

Anna sa...

Vad heter boken du läser, och skriver om?

Det stämmer väl, det där med att man ska släppa loss flödet – oavsett form. "Övning ger färdighet" stämmer också.

Hos mig är ordflödet och skrivandet en ventil jag inte råder över. Ibland släpper den, och då vill det till att jag är där med anteckningsboken eller ett extremt gott minne (som jag inte har). Som inatt t ex. Egentligen skulle jag tagit fram pennan och vaxduksboken, trots att klockan bara var fyra. Men förnuftet hindrade mig.

Andra gånger är det bara blankt, och då varken kan eller vill jag skriva något. Alls.

Så jag vet inte riktigt om skrivandet enbart innebär lust, inte för mig. Det sköljer över mig ibland, utan hejd, och jag känner då ett sant tvång att få ner det på papper.

Hälsosamt eller ej...

Ingela sa...

Hade du fryst in vinet?

Sara sa...

Anna: Hälsosamt tror jag. Mycket! Jag ska läsa vidare i Camerons bok idag, hon är inne på samma linje som du: Det handlar om att låta språket flöda, i skriven form. Det låter härligt tycker jag. Eventuellt återkommer jag med fler reflektioner ... :)

Ingela: Tok heller! Rödvinet stod i kylen och var irriterande kallt. Sen blev det irriterande varmt. Och till sist lagom!