onsdag 22 april 2009

It´s all about writing

Jag läser vidare i Julia Camerons The Right to Write och låter mig svepas med. Skrivande, som hon beskriver det, är en flod som inte går att stoppa. Bredare och kraftfullare på våren, mer som en bäck under torrperioder, men i ständig rörelse. Rinnande, forsande, kanske rentav porlande ibland.

Cameron är personlig. Hon beskriver sitt eget skrivande. Hur det följer henne genom livet och är nödvändigt för hennes hälsa. Hur hon drabbas av olika symtom om hon inte skriver, abstinens.

Det sista kapitlet jag läste ikväll avslutades, som varje kapitel, med en skrivövning:

"Get comfortable, put your hand to the page, and allow an older and wiser eighty-year-old you to write you a letter about your life. Allow your Older Self to give you a sense of perspective, guidance, and right action."

Becoming Jane. Filmen. Handlar också om skrivande. Bland annat. Jag såg den igår, och gillade miljöerna, skrivandet och Anne Hathaway. Hon är bra. James McAvoy hade svårt att nå fram till mig, i den frisyren. Och själva historien var kanske väl blek i färgerna. Men som inspiration funkar den. Jane Austen fascinerar och inspirerar.

3 kommentarer:

Malin Z sa...

Hej Sara! Appropå skrivande så vill jag bara säga att jag tycker det är väldigt behagligt och njutbart att läsa det du skriver här på bloggen. Det blir inte så långa inkägg varje gång men "melodin" tilltalar mig. Med andra ord så skulle jag gärna läsa mer av dig, keep up the good work!
/Malin

Malin Z igen.... sa...

Hahahaa, ja själv är jag ju uppenbarligen ingen klippa på stavning.... Inlägg ska det ju vara så klart!

Sara sa...

Malin Z: Tack snälla du! Jag tar med mig "behagligt" och "njutbart" och lever länge på det!

Det är så roligt att du tittar in! Kramar!