onsdag 3 december 2008

Meningen med livet

Igår kväll berättade jag för några vänner om Malin Sävstams bok När livet stannar. Jag blev så berörd av hennes öde och ville förmedla lite av det stora hon skriver om i sin bok. I helgen såg jag henne också i programmet Annas eviga på SVT där hon pratade om Meningen med livet, tillsammans med journalisten Nina Lekander och prästen Olle Carlsson.

Mina vänner frågade vad Malin Sävstam såg som Meningen med livet och jag trevade när jag svarade. Frågan fanns kvar i morse och jag var tvungen att undersöka saken genom att titta på delar av programmet igen.

Ungefär så här säger Malin Sävstam om Meningen med livet: Hon grubblar mer över meningen med livet idag än hon gjorde före katastrofen. Före katastrofen var meningen med livet hennes man och hennes barn. Reproduktionen.

Nu, när hon inte kan följa sina barn, börjar hon med att säga att meningen med livet är olika för alla. För henne är det att ha någon att dela livet med. Det behöver inte vara en person, en kärlek, utan alla typer av möten med människor ger livet mening. Malin Sävstam avslutar med att säga: Meningen med livet är att leva livet.

Titta på programmet här om du vill.

2 kommentarer:

Maria sa...

Meningen med livet..jäklig fråga alltså. Det lutar nog åt relationer för min del, på nåt vis :)

Sara sa...

Maria: Den största frågan av dem alla? :)