tisdag 16 december 2008

Julefrid: Omtänksamma julklappar 3

Träd blir härliga julklappar. Ge bort några stycken, det är både miljö- och människovänligt. Vi-skogen planterar träd i de afrikanska länderna runt Victoriasjön. Här ger träden både skugga och ved. Träden gynnar också de grödor som de planteras tillsammans med, t ex. bönor och majs. Samplanteringen ger större skördar. På Vi -skogens hemsida kan du läsa om hur stor betydelse ett träd kan ha för en familj.

Men vad lägger jag under granen? Du kan beställa gåvobrev eller fina kort som gör sig bra i klappen.

Ett annat alternativ för julklappsträd är stiftelsen Ett klick för skogen. Just nu samlar de in pengar för att kunna bevara Verle gammelskog som ligger norr om Göteborg. I deras webshop kan du köpa en björk, en gran eller en tall. Eller helt enkelt en bit skog. Ta en titt! Och om inte annat, kosta på dig att gå in på deras hemsida och klicka varje dag. Bara genom att göra det, hjälper du till.

2 kommentarer:

LindaLiten sa...

Du är verkligen en riktig skribent. Skriver så fint och väldigt bra!

Sara sa...

Linda: Men, tack! Vad glad jag blir.

En del av mig vill protestera, och säga att inte då, men jag ska inte göra det, för jag har läst Kay Pollak!