fredag 19 december 2008

Julefrid: Julmusiken

Det gäller att ransonera. Att portionera ut julmusiken i lagom dos under december. Julskivorna får, för allt i världen, inte kännas sönderspelade på julafton. Jag har fokuserat på advent. Spelat julmusik på söndagarna. Mest. Nu när vi närmar oss, ökar dock behovet av att lyssna på traditionellt juliga tongångar.

Jag har ingen stor samling, men den funkar. Jag har en bensinmacksskiva som heter O helga natt. Den är min uppvärmning. Låtarna är juliga, en del artister är bra, men den riktiga känslan saknas.

Sen har jag dubbelcdn Absolute Christmas, som är något helt annat. En orgie i julhits. Med betoning på hits. Skapar en fantastisk fond till pepparkaksbak eller julpyssel.

The Real Groups En riktig jul är den skiva jag tar fram i själva finalen. Här finns stämningen. Lättrörda får klump i halsen när måsten som Gläns över sjö och strand, Stilla natt och Bered en väg för Herran framförs på vackraste vis.

En jazzig julskiva kan också passa på julafton. Vi lyssnar på Diana Kralls Christmas Songs, knäpper jazzigt med fingrarna och ser julen ur ett mer...jazzigt perspektiv. Lyssna du med här nedanför.

Ny för i år är Peter Jöback. Han är ännu inte ett självklart val. För hela familjen. Kommer han någonsin att bli? Men jag ryser när han sjunger Halleluja.

Annars är årets bästa hittills O helga natt på trumpet. Förra veckan besökte jag och barnen kyrkan för att titta på luciatåg och jag fick torka tårarna. En trumpet och ett försiktigt piano. Så man tappade andan!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är beredd att lyssna på vad som helst bara jag slipper höra min snörvlande näsa en gång till. Peter Jöback come to me!
//Ingela

Ulrika Gabriel sa...

Håller med. Julmusiken måste portioneras ut i lämpliga doser. Då är den härlig och väcker minnen. I för stora doser skapar den bara stress.

Sara sa...

Ingela: Jag skickar genast lite Peter Jöback åt ditt håll!

Ulrika: Precis så är det.