fredag 30 maj 2008

Köpstopp: fjärde veckan

Den fjärde veckan med köpstopp bjuder på några små handlingar som kan vara intressanta att titta närmare på. En sådan var hyran av film. Jag reflekterade alltså inte förrän efter några dagar över huruvida det är rätt eller fel att hyra film när jag köpstoppar. De stora köpstopparna skulle säkert aldrig hyra film. Inbillar jag mig. Men för mig som köpstoppar för miljöns skull och för tidens skull, kändes det inte alls i magen när jag tackade ja till makens erbjudande om att sticka iväg och hyra Guldkompassen. När jag hyr film slipper jag dessutom äga den, förvalta den och förvara den. Det uppskattar jag!

En annan situation som uppstod den här veckan kom som en blixt från en blå sommarhimmel, med endast några små, lätta moln på: sonen bestämde sig för att sluta med napp. Det här är stort. Nappen är som en familjemedlem hos oss. Tillsammans med Filten. (Som fortfarande bor kvar.) Nu skulle den alltså flyttas ut. Vi hängde på direkt, maken och jag. Vi låg, så att säga, i startgroparna redan. Men vad har det här med köpstoppet att göra? Jo, sonen utlovades inte mindre än två presenter om han fullföljde. (Sk. mutor? Belöning låter bättre.) Jag lovade att köpa en. Och det gjorde jag. Jag köpte en hutlöst dyr miniversion av Luigi i filmen Bilar. 39 kronor för en centimeter Italiensk däckhandlare.

Och sen var det morsdag. Jag köpte ett kort till min mamma och planterade tre träd i Viskogen. Jag tyckte det kändes rätt. Trots köpstopp.
Så. Det var allt.

I stället för shopping ägnade jag lördagen åt: Ett besök på biblioteket med familjen, eller om man ska vara mer exakt, en fika på caféet som ligger i samma hus som biblioteket. Fika igen, hemma hos mamma och det gamla vanliga: städa, tvätta, laga mat. Och så shoppade jag som sagt lite (Italienaren.)

Den här veckan har jag inte köpt: Strumpbyxor till dottern. Kortärmade bodies till dottern. (Igen!) Nagellack. Jag vet inte. Jag tänker inte på det lika mycket längre. Jag kommer inte ihåg vad jag inte köper. Tro inte att jag är botad, men det händer nått, litet, i alla fall. När man köpstoppar.

7 kommentarer:

Ida sa...

izlyotdqIst för kortärmad body avklippt långärmad body. Snacka om återvinning.

Ida sa...

men snälla! Ordverifif´...vad det nu heter hamnade för min kommentar!

lina sa...

Jag blir lite inspirerad av att lära mig det "tänket"! Förutom alla kostnader tar det mycket tid att införskaffa massa prylar:)

Sara sa...

Ida: Men snälla! Tack för återvinningstipset. Ska kolla om det finns någon lämpligt objekt att sätta saxen i.

Lina: Ja, när man stannar upp lite och tänker efter så är det faktiskt så.

Kajsa sa...

Jag har i och för sig bara köpstoppat i 13 dagar än, men jag är inne på samma spår som du: man blir inte botad, men det händer något litet. Gott så.

Sara sa...

Kajsa: Ja, och det räcker fin för mig just nu, med en kiten förändring!

Ann-Christin sa...

Jag tycker att det går bra för dig, huvudsaken är man reflekterar över sin konsumtion och at tman inte ger upp inför minsta bakslag.