fredag 16 maj 2008

Köpstopp: andra veckan

Jag har varit lite krasslig och legat under ett täcke en stor del av detta köpstopps andra vecka. Nästan praktiskt, svårt att shoppa i sömnen, om det inte hade varit för att livet innehåller fler delar än köpstopp!

Trots detta har anmärkningsvärt många köpimpulser drabbat mig. Se nedan. Jag har inte trillat dit. Det vill säga, jag har inte rusat in på närmaste H&M (vi har bara ett) och attackshoppat barnkläder i pastelliga färger. Nej, nej. Vad tror du om mig? Däremot har det förekommit noggrant överlagd konsumtion. Barnen har fotograferats av ett proffs. Något som var inplanerat sedan länge. Och. Igår dök objektet vi spanat efter länge upp på Blocket. Till rätt pris. Vi slog till. Maken betalade. Rent symboliskt alltså. Nödvändigheten av detta objekt kan diskuteras. En sk. resevagn. Vi tror oss behöva den för en resa vi ska göra.

I stället för shopping ägnade jag lördagen åt: Sommaraktiviteter tillsammans med en sexmånadersbebis, två snart fyraåringar och en sexåring. Bygga koja av filtar, jaga varandra, äta glass, dricka saft, spela innebandy på gräsmattan, köra med bilar. Jag bläddrade lite i en tidning också en gång. Kanske var det därifrån alla idéerna till konsumtion kom.

Vad jag inte har köpt den här veckan: Ett par svarta ballerinaskor, en skrivbok till sonen, nya dynor till våra utemöbler, ett par shorts, en baddräkt, en detärsyndommigtidning, utomhusblommor, ett badrumsskåp och gardiner till köket. Betänk att jag alltså har sovit stora delar av veckan. Hur lång hade den här listan varit om jag hade varit vaken?

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Hoppas du mår bättre nu! Det är onekligen intressant att se din analys av de köpimpulser som kommer. Och går. Det är väl just det faktum att de faktiskt verkar försvinna (nåja, de flesta av dem) som är det intressanta och lärorika med ett köpstopp. Gissar jag. Har ju inte provat själv än, feg som jag är...

Anonym sa...

Jag beundrar dig! Det är svårt att låta bli att handla - speciellt barnkläder så här års tycker jag. Jag har själv sett så himla fina klänningar till barnbarnet som bor i London där de bara har rosa till tjejer och blått till killar. På Lindex har de sommarklänningar i brunt, gult, orange, grön, lila... Men jag har ännu inte köpt någon, mest därför att lönen börjar ta slut. Men jag kommer att göra det innan jag ska åka och hälsa på i juni!

Sara sa...

Kajsa: Nu mår jag bättre. Ja, det ska bli spännande att se när månaden är över om jag tänker köpa allt jag har skrivit ned. Hoppas verkligen inte det. Jag har ju bara föräldrapenning!;)

Gunilla: Ja, det är svårt att låta bli, i alla fall i början, och innan man verkligen har bestämt sig. Det är lite som att lägga om kosten.

Lindex har fina barnkläder. Och bra kvalitet tycker jag. Kanske kan du hitta något fint ekologiskt plagg till barnbarnet. De har ju det också!:)

Ann-Christin sa...

Det verkar ju gå jättebra, skönt att du kryat på dig också.