torsdag 17 april 2008

Upp och ner, och upp. Igen.

Jag är på jakt efter energi och vänder mina blickar mot maten och motionen. Den tredje hörnstenen sömnen, ja, den är som den är, just nu. Inte mycket att göra åt. Vi har samma sömnmönster som sexmånadersbebisar har, minus de långa, härliga tupplurerna på dagtid.

Nej, maten och motionen skall nu ge mig mer energi. Motionen är den som ger snabbast effekt och jag ämnar ägna mig åt rask promenad med hund i större utsträckning än vad den senaste tiden har tillåtit. Men, maten skall också få sig en makeover. Igen. Det är upp och ner. Nyttigt och onyttigt. Beroende på motivation, tid och ork. Nu motiverar bristen på ork.

Jag har köpt Supermat-vägen till ett friskare liv av läkaren Helena Nyblom och ska nu flitigt studera antioxidanter och fytokemikalier. Dessutom läste jag om Den hemligen kocken hos Anki igår och undrade varför jag fortfarande inte har läst den. Om allt äckligt som gömmer sig bland hyllorna i mataffären. Jag ska läsa den när jag är klar med fytokemikalierna.

Trots allt äter vi som vanligt i veckan. Inte så mycket alger än. Men det kommer.

Veckans mat: Viltfärsgryta och pressad potatis, kycklingklubbor och rotfrukter, lax, spenatfrittata, risotto, bulgursallad med kyckling och fetaost samt fiskgryta och ris.
Är det någon som har läst boken Supermat? Eller Den hemlige kocken? Är det någon som har ätit alger? Vågar jag prova?

12 kommentarer:

lina sa...

Supermat har jag inte läst, men har bläddrat i den och den ser lovande ut! Hemlige kocken har jag läst och blev lite äcklad, trots att det egentligen inte var mycket nytt. Tänkte sälja min bok på bloggen om du är intresserad!

Anna sa...

Det närmsta jag har kommit de där algerna är att jag ett par gånger i veckan blandar Spirulina-pulver i tranbärsdricka och tar på morgonen.

Alger ska tydligen vara makalöst nyttigt.

Sara sa...

Lina: Jag återkommer med en recension när jag har läst ut den! Jag är intresserad! Skriver en kommentar hos dig...

Anna: Spirulina dyker upp här och där när jag läser om mat och hälsa. Jag tror att tiden snart är mogen för mig att prova. Var köper du pulvret tro?

Anna sa...

I hälsokostbutik. Det luktar skit (nästan), men utblandat i en stor smoothie eller ett stort glas juice funkar det. Bara man inte rapar efteråt...

:o)

Sara sa...

Anna: Hmm, nu blev jag lite tveksam. Kanske tiden inte är mogen ändå!;)

Kajsa sa...

Hemlige kocken har jag läst, och det är jag glad att jag gjorde. Fast veckohandlandet och matplanerandet har inte direkt blivit lättare efteråt.
Alger, nej inte mer än i sushi och misosoppa.
Lova att du rapporterar om Supermat!

Sara sa...

Kajsa: Jag förstår att den hemlige kocken rör till det lite när man ska handla. Så blev det för mig redan när jag läste Sanna Ehdin för några år sedan. Tror dock att den hemlige dyker ännu djupare ner i skiten!

Jag rapporterar när Supermat är utläst. Självklart!

LindaLiten sa...

Hm, jag brukar ju likt en struts stoppa huvudet i sanden när det gäller läskiga grejer. Men nu när dottern äter vår mat känns detta mer angeläget. Måste nog kolla in den där hemlige kocken ändå.

Anonym sa...

Visst kan man äta alger. Jag har bla haft det i olika grytor. De har en svag smak av hav!

Sara sa...

Lindaliten: Den hemlige kocken bör kollas upp. Om du vill kan jag kolla och rapportera sedan. Om du vill ha huvudet kvar i sanden menar jag!;)

Gunilla: Din beskrivning låter mycket mer lockande än Annas! Jag ska skriva upp alger på inköpslistan!:)

Anonym sa...

i vilken/vilka butiker kan man få tag på denna bok? vill helst inte handla över nätet. :)

Sara sa...

Jennifer: Du borde kunna hitta både Supermat och Den hemlige kocken i en stor bokhandel. Jag har sett dem på Åhléns, men valde att handla från Bokus eftersom det var billigare!