onsdag 30 april 2008

Kort om mat bara

Ikväll lagar vi jordärtskocksoppa, grillar kycklingfiléspett och bjuder på havrebaguetter till. En avokadosallad med pinjenötter får bli vår förrätt. Goda vännerna tar med god efterrätt. Vi ska fira våren och annat som behöver firas.

Lagade lax igår. Och misslyckades lite. Allt i ett paket var konceptet. Men, för lite vätska gjorde att couscousen inte kokades. Det blev till att laga ny i kastrull. Men annars var det jättegott med lax och couscous, citron och lite grönsaker. Vi skippade sardellerna.

Och så chokladmoussen. Den ombloggade. Jag har testat. Avokadon avslöjar man inte i första taget, men vår mousse blev otroligt kakaostark och dessutom ganska besk. Jag smakade av med lite vaniljsocker, kanske två teskedar, men det räckte inte. Det kan ha berott på att en avokado var lite hård. Mitt tips är att ha perfekt mogna avokados. Jag ber mer kunniga kockar vidareutveckla receptet. Kanske spelar honungssort också in! Är det någon fler som har testat?

6 kommentarer:

lina sa...

Så du har testat moussen nu. Att alla ger den olika betyg gör mig än mer nyfiken på den. Kanske är det min tur i helgen. Ha en riktigt trevlig valborg!!!

Anonym sa...

Blir lite sugen att testa den där moussen jag med.
Hoppas att ni får en trevlig kväll!
Kram Linda

Sara sa...

Lina: Ja, testa du. Som proffs känner de säkert hur man kan förbättra receptet! Och tack detsamma. (Igen!)

Linda G: Gör det. Säg inget till maken(?) och se om han upptäcker avokadon. Ha en trevlig kväll ni också!

Anonym sa...

Lustigt att du skrev det med couscousen. En kollega till mig berättade nämligen igår att hon också misslyckats med det receptet av samma anledning!

Kajsa sa...

Å! Du har provat chokladmoussen. Ja, jag får väl ta mig i kragen och göra detsamma. Fast jag är skeptisk, det kan jag inte komma ifrån. Återkommer med rapport!
Så gott med jordärtskockssoppa, det var länge sen.

Sara sa...

Emma: Då måste det ju vara något fel på receptet! Synd. Idén är jättebra. Med allt i ett paket. Vidareutveckling behövs! :)

Kajsa: Prova och rapportera. Jag tror den kan bli jättegod, om man hittar den rätta kombinationen!