torsdag 7 februari 2008

Balans i garderoben

Apropå igår: Jag höll mig upprätt till 22.00. Sedan sa jag till dottern: Ska vi inte sova hela natten nu. Utan att äta en enda gång? Hon log sitt underbara leende och svarade: Näpp, det ska vi inte. Så var det med det.

Apropå mitt intresse för att rensa ut, skänka bort och kassera: Jag har länge haft regeln En in - Två ut i garderoben, eftersom jag ansåg att jag hade en överfull garderob och ändå ingenting att sätta på mig. En vanlig situation kanske, men ack så idiotisk. Jag vill hellre ha färre, snyggare, plagg. Således har jag kastat och skänkt bort mycket.

Men så köper jag nytt. Ofta med konsumtionsångest, men jag gör det ändå. Fina kläder är roligare än fula. Tyvärr. Miljösamvetet blir lidande. Jag försöker undvika impulsköp eftersom jag konstaterat att jag är en dålig impulsshoppare. Jag försöker prioritera kvalitet, men Försäkringskassan har ett finger med i spelet.

För att komma till saken: Regeln En in - två ut börjar bli svår nu. Jag tror jag har kommit fram till en punkt när jag faktiskt har så många plagg som jag behöver i garderoben. Från och med nu är det En in - en ut, som gäller.

Inga kommentarer: