tisdag 19 februari 2008

Anhörig

Jag läste Konsten att vara snäll efter alla andra. Nu har jag läst Anhörig av Katerina Janouch efter alla andra. Också.

Katerina och jag är nästan kompisar. Eller, alltså, jag brukade läsa hennes blogg varje dag ett tag i höstas. Det är en bra blogg. Om föräldraskap, relationer och författarskap bland annat. Nu hinner jag inte läsa den. Hon bloggar jämt!

Boken, Anhörig, handlar om hur det är att vara gift med en alkoholist, om att skaffa barn med en missbrukare och om att fortsätta leva tillsammans med honom. Inte det muntraste av ämnen kanske, men gripande. Katerina Janouch lyfter fram alkoholism och missbruk. Hon berättar ur de anhörigas perspektiv.

En lättläst bok om en svår familjesituation, och en stark kärleksrelation. Att läsa boken är som att få hela historien berättad för sig. Som när någon berättar allt, från början till slut. Inte riktigt som en roman, fast ändå. Med verklighetsbakgrund.

Bra, tycker jag. Jag är glad att jag har läst den. Det är ett viktigt ämne. Jag ger den betyget tre.

3 kommentarer:

Maria sa...

Hej
Jag tyckte också att den var bra, men kände samtidigt att den beskrev alkoholism i någon slags överklass. Det blev lite svårt att riktigt ta till sig tyckte jag.

Maria sa...

Hej
Vad trevligt det var här får jag länka till dig från min blogg?

Sara sa...

Det kan jag hålla med om. Men kanske är det ännu viktigare att belysa alkoholism där allt ser bra ut på ytan!?

Trevligt att du kom förbi. Givetvis får du länka! :)