onsdag 5 december 2007

Mycket vill ha mer

Svenska dagbladet funderar över konsumtion i en artikelserie just nu. Jag läste gårdagens artikel, men har inte hunnit med de övriga än.

Igår uttalade sig en konsumtionsforskare och jag kan rekommendera att läsa artikeln. Den är tankeväckande. Bland annat handlar den om hur konsumtionen accelererar. Om hur vi har nästan dubbelt så hög materiell standard som våra föräldrar hade vid samma ålder. Och tre till fyra gånger så hög som våra far- och morföräldrar. Men vi är inte lyckligare. Trots att vi i större utsträckning kan köpa det vi vill ha. Vår konsumtionshunger är så stor att vi inte kan köpa oss mätta. Vi vill bara ha mer.

Själv tänker jag mycket på min konsumtion. Jag försöker göra medvetna val. Men det är inte lätt. Hur ska man välja? Är det ok att shoppa om det är bra kvalitét? Om det är ekologiskt? Rättvisemärkt? Vad behöver vi egentligen köpa? Får man köpa onödiga saker? Stannar världen utan konsumtion? Varför blir jag så vansinnigt shoppingsugen på lördagar? Och när lönen har kommit? Varför vill jag unna mig någonting när jag är ledsen, glad eller har fått ett nytt jobb? Är köpcentrum verkligen våra nya kyrkor? Är shopping en religion?

Läs artikeln här.

Inga kommentarer: