onsdag 10 oktober 2007

Mina middagsplaner

Till middag idag ska jag göra raggmunkar. Jojomensan! Har aldrig gjort det förut. Jag tänker vara helt wild and crazy och riva i morötter också, förutom potatis. Jag hoppas det blir gott.

Jag är en medelmåtta i köket. Hoppas jag. När jag har tid och ork tycker jag att det är roligt att prova nya recept. Jag lockas av recept som innehåller mycket grönsaker och lite konstigheter. Som går lätt att laga till och som inte har några "dolda" ingredienser. Bra för kropp och själ!

Ibland blir jag lite för präktig och tycker att jag måste tillaga precis allt från grunden. Att minsta lilla hamburgerbröd måste vara hembakt. Det är kanske inte det lättaste att hinna med om man även vill göra något annat med sitt liv. Just nu uppmuntrar jag mig själv att leta efter nyttiga halvfabrikat i affären. Familjen ska utvidgas och det känns vettigt att hitta de genvägar som finns. I måndags åt vi falafel direkt från frysdisken. De var ok. Vi kommer förmodligen köpa dem igen.

En tråkig sak som jag bara måste göra varje vecka är en veckomatsedel och en storhandling. Jag tycker verkligen att det är urtråkigt. I perioder har jag försökt anamma makens inställning som är mer: "få se klockan är fyra och jag ska hämta på dagis undra vad vi ska äta idag jag handlar något på vägen." Den funkar inte alls för mig. Inte alls. Med mitt humör i hungrigt tillstånd prioriterar jag middag i tid väldigt högt. Och makens sätt innebär sällan middag i tid. Det innebär middag för sent. Som i mitt fall är samma sak som katastrof. (Känner du mig så vet du att jag inte överdriver nu.)

I morgon är det dags igen. För veckomatsedel och veckohandling. Den här gången har jag faktiskt några idéer. Bl.a. från en nattlig fikastund häromdan.

2 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Veckomatsedel och veckohandling är. så. vuxet. Men så fantastiskt bra! Jag och sambon är bägge blodsockersvaga personer som blir rasande om vi inte får mat var 4:e timme. Så jag förstår dig precis. Det funkar inte att börja tänka på vad man ska äta, handla och laga mat klockan 5 på väg hem från jobbet. Det enda det skapar i vårt hem är raseriutbrott. Jag tycker det svåra med veckomatsedel är att det är så lätt att hamna i tråkfällan och laga samma mat varje vecka. Men, men - bättre en fiskpinne i handen än en på ICA:D

Sara sa...

Tråkfällan är farlig. Men, som sagt, hellre det än en mamma som tuggar fradga vid diskbänken... ;)