lördag 6 oktober 2007

Jag kanske är tjatig men...

Jag har sagt det förut och jag kommer att säga det igen: Jag vill inte ha gift i min mat. Nyligen har flera tidningar uppmärksammat en av de mest skrämmande tillsatserna som finns i mycket av vår mat: E621 - glutamat. Ett nervgift. Visst låter det gott? och nyttigt!

Glutamat är en lömsk smak, som vi tycker är jättegod. Den finns i en massa smaskiga saker: buljongtärningar, fonder, kryddblandningar, chips, mat från kinarestaurang till exempel. Den används ofta i halvfabrikat. Men det fina är att det finns alternativ.

Jag har hittills inte hittat några buljongtärningar på ICA eller Coop som inte innehåller glutamat. Men på min superduperbraiga hälsokostbutik finns flera sorter, i olika prisklasser.

Senaste nytt: Vid storhandlingen på Coop idag tog jag en extra sväng förbi buljonghyllan bara för att kolla. Och se på 17, där hittade jag ekologiska grönsaksbuljongtärningar från Biofood. Utan glutamat. Återkommer med betyg.

När det gäller mat och gift är Sveriges Konsumenter i samverkan en ovärderlig källa. Jag prenumererar på deras nyhetsbrev och kan då lätt hålla mig uppdaterad.

De tipsar tex. om dessa länkar om glutamat:

Expressen:
Giftet i din mat
Nervgift med många namn
Här är maten som kan innehålla glutamat
Överkänslighet, fetma, sjukdomar...

Aftonbladet:
Nervgift i maten - nej tack!

Göteborgsposten:
Glutamat kan göra dig sjuk

Inga kommentarer: