fredag 5 oktober 2007

Ekologiska kläder

För ett år sedan sökte jag med ljus och lykta efter kläder i ekologiskt odlad bomull. Både till mig själv och till sonen. Hittade verkligen inte mycket. Nu har trenden vänt. Har idag tittat på en hel del barnkläder i ekologisk bomull, här hemma i Lilla Stadens centrum. Där vi har ett väldigt begränsat utbud.

Än så länge känns det dock som att det verkligen är en trend och att kläderna i ekologisk bomull inte bara är kläder utan också ska förmedla ett budskap med hjälp av tryck och till viss del modell. Det är ett bra budskap de förmedlar, Save the planet, så inte mig emot. Men tillverkningen av kläder i ekologiskt hållbara material behöver komma längre än så. Bortom trenden. Annars är vi tillbaka på ruta ett när det kommer en ny trend. Jag menar vi använder en hel del plagg i bomull. All den bomullen behöver vara odlad på ett sådant sätt att varken människor eller natur tar skada av det. Inte heller den fortsatta tillverkningen får vara skadlig.

Nu finns det fortfarande människor som tror att ekokläder automatiskt måste vara samma sak som H&Ms myskollektion. (Jag skulle vilja fnysa lite här, men jag känner att jag har ingen rätt att slå mig för bröstet. Jag är bara en vanlig konsument jag med och det är fasiken inte lätt.) Bra början med myskläderna, men lång väg att gå. Det återstår att se om kedjorna menar allvar med sitt nyvunna miljöengagemang. Jag hoppas verkligen det.

2 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Jag håller verkligen med och hoppas & tror att det inte är nån övergående trend. I väntan på att kedjorna förstår vad som är viktigt kan man ju dessutom handla på nätet. På http://www.minimundus.se/ till exempel.

Sara sa...

Jag tror inte heller att det går över den här gången. Det kommer bli svårt att ignorera hur planeten mår framöver. Den skriker liksom högre och högre...

Har handlat en del på Minimundus och varit mycket nöjd det jag har köpt, även om sortimentet tidigare har känts lite väl beige(t)!