lördag 1 september 2007

Jag måste få köpa något

Jag hade ett otroligt köpsug på förmiddagen idag. Det kändes som att det var en sådan lördag när man går stadens lilla gågata fram och fyndar ett och annat. Smått och gott. Som att höstens antågande betyder att jag måste köpa en ny topp i plommonnyans, en handväska i höstbrunt eller ett par stickade knästrumpor i svart akryl. Det kändes så. Verkligen.

Det fanns inget egentligt köpbehov utan endast detta farliga sug. Jag kände mig dock stark i sinnet och inte beredd att ge efter. Inga nya saker skulle flytta in idag. Heller. Bara ut. Jag surfade lite i nätbutiker för att bli av med det värsta. Utan att klicka hem något förstås. Sedan begav jag mig till biblioteket.

Det gör jag alltför sällan. Idag var det lugnt och fridfullt i stadens härliga bibliotek. Maken vittnade om att de centralare gatorna var välbesökta. Men i biblioteket rådde lugnet. Jag lånade tre böcker och satt en lång, lång stund för mig själv och läste senaste numret av Femina. Helt underbart.

Familjen slöt sedan upp och vi lunchfikade tillsammans. Eftermiddagen ägnades åt att baka äppelmuffins och givetvis rensa ut lite saker. Makens kläder den här gången. Alltså han rensade och jag njöt. Energierna flödar lite varstans i det här hemmet nu.

Tyvärr måste jag meddela att morgondagen kommer att innebära viss konsumtion. Nya saker kommer att flytta in. Det rör sig i första hand om två garderober, som ska införskaffas i konsumtionens högborg. Den Stora Blåa. Jag ska inte följa med. Inte sonen heller. Vi har lärt oss läxan...

Inga kommentarer: