onsdag 26 september 2007

Dålig frukt

Igår skulle jag göra fruktsallad till den krasslige sonen. Vi hade tre äpplen på fruktfatet. De såg sådär härligt goda ut som svenska höstäpplen gör. Röda och inte allt för stora. Jag skalade först ett och upptäckte att det var helt brunt innanför skalet. Kastade bort det och tog ett nytt. Samma sak. Tog det sista äpplet och upptäcker samma sak igen. Lyckades rädda ungerfär halva.

Nu sitter jag här med några plommon som jag köpte på lunchen för att dämpa sötsuget och pigga upp eftermiddagen vid skrivbordet. De är också dåliga innanför sitt glänsande skal. Jag tycker det är vidrigt. Jag blir förbannad. Jag önskar att jag hade obegränsat med pengar och kunde handla all frukt och alla grönsaker från ekologiska odlingar.

Är det någon som minns en debatt för något år sedan om besprutning av frukt med ett speciellt medel som ansågs kunna leda till just detta: skinande vackra skal på frukten, trots att den i själva verket är så gammal att den har börjat ruttna inifrån? Jag ska forska mer i ämnet!

Det var det här jag tänkte på. Är det en debatt som helt har dött eller är det någon som vet något nytt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen trist! Just nu har vi frukt från egna träd, annars brukar jag se till att köpa frukt när jag handlar i andra butiker än ICA. Och handlar jag på ICA köper jag bara för ett par dagar framåt.
Köp svenska äpplen, de borde väl inte vara behandlade?

Sara sa...

Jag hade uppfattat det som att svenska odlare tog avstånd från den här metoden. Men det var svenska äpplen vi hade, som var dåliga invändigt. Det behöver givetvis inte vara så att de var behandlade med smartfresh, men jag blir ändå lite fundersam...