lördag 22 september 2007

Att vara i nuet

Pratade med vännerna om Mindfulness i veckan. Kände att jag har glömt bort att det är något som ligger högt på min Saker att lära mig mer om lista. Mindfulness, som kallas medveten närvaro på svenska, är förmågan att vara i nuet. De som är duktiga på det vittnar om hur det hjälper dem att hantera stress och problem på ett alldeles fantastiskt sätt. Två svenska namn som återkommer ofta i sammanhanget är Åsa Nilsonne och Ola Schenström. Internationellt finns det säkert många gurus. Jag blev charmad (via tvskärmen) av Jon Kabat-Zinn, och skulle inte tveka en sekund om jag fick möjlighet att höra honom föreläsa.

Jag har ingen bra länk till Jon Kabat Zinn, men här är en av hans böcker. Var du än går är du där. Jag rekommenderar den varmt. Och här är en artikel ur SvD där Ola Schenström berättar mer om Minfulness.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg honom på video, Jon Kabat-Zinn, och blev oxå helt tagen.
Ska läsa boken...:)

Igår hittade jag Åsa Nilsonnes blogg. Har inte hunnit kika runt så mycket så jag vet inte hur den är, men här är adressen:
http://www.nilsonne.se

Sara sa...

Visst är han underbar!? :)

Anonym sa...

googla på Dan millan och läs eller titta på The peaceful warrior en inspirierad film och bok :) en rekommendation ;)