söndag 5 augusti 2007

Lugnt och sansat fortsätter jag

Slagfältet just nu är köket. I köksskåpen. Hej och vad jag rensar. Varför ha saker som man aldrig använder, som man tycker är fula eller till och med sånt som får en att känna sig lätt illa till mods. Nej ut med det. Ner i loppislådan. Tack och hej! Fick lugna mig lite igår eftersom jag är i ett välsignat tillstånd. Maken har väl möjligtvis påpekat det en eller två gånger (200?): Ta det lugnt, Sara. Igår sa kroppen samma sak. Först lyssnade jag inte. Utan fortsatte plocka, fixa, flytta och torka ur. Sedan lyssnade jag.

Idag har jag varit på stranden! Första gången sommaren 2007. Jag har tagit det lugnt.

Men ikväll, när kvällsluften gör mig svalare, ska jag - lugnt och sansat - flytta alla vinglas som ska vara kvar till vitrinskåpet i vardagsrummet och fylla köksskåpet, som då blir tomt, med de skålar och uppläggningsfat som ska vara kvar.

Och det är ingen idé att någon enda lite sak opponerar sig. Jag har strategin klar för mig. Jag har bestämt mig.

Inga kommentarer: