onsdag 23 maj 2007

Ännu mera Rom

Vatikanen: Lördag morgon tog vi bussen till Peterskyrkan. Vi fasade när vi såg den långa kön, men konstaterade att den rörde sig snabbt framåt. Jag vinkade lite som påven precis innan vi gick in. Vi var alla vid gott mod när vi kom ut igen, andligt berikade, och bestämde oss för att se efter hur långt det var till Vatikanmuséerna.

Det var inte långt alls. Till kön. Men vilken kö. Efteråt var vi chockade över vilken tur vi hade som blev erbjudna en guidad tur, och tog den, när vi hade stått ett par minuter i kön. Annars hade vi inte kommit in den dagen. Jag har ingen riktig tidsuppfattning, men kanske tre timmar senare stapplade vi ut från Sixtinska kapellet. Då hade vi inte ätit lunch än.

Jag har problem med blodsockret i vanliga fall och så här i väntans tider är det ännu värre. Jag överlevde på en påse chips där inne. Kanske fick jag hjälp från ovan. Men det var värt det. Sixtinska kapellet var fantastiskt. Alldeles.

Klockan fyra åt vi lunch. Det var också fantastiskt.

Inga kommentarer: