onsdag 23 maj 2007

Miljömedveten son

Sonen är snart tre år. Jag umgås med honom på heltid fyra dagar i veckan, så vi har ganska mycket tid att diskutera saker och ting. Jag blev så glad igår när jag hörde följande samtal mellan honom och maken, tillika pappan:

Son: Ska vi ta bilen eller cykeln till affären?
Pappa: Vi tar bilen.
Son: Men den pruttar ju så mycket där bak.
Pappa: ?

Jag försökte förklara för sonen varför vi inte ska ta bilen till affären när vi bara ska handla lite förra veckan. Det fastnade.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart ;)

Sara sa...

Caroline: Visst var det? En framtida miljökämpe? Jag hoppas.

Anonym sa...

hihi

Sara sa...

Ida: haha! :)

Ann-Christin sa...

Lysande kommentar. Ibland säger de så bra saker, de små liven. Dagens kommentar från storebror var "Hur går det med städjobbet", det var när vi sanerade efter lillasyster som hade bajsat på golvet och gått omkring i det...

Sara sa...

Anki: ja, de kan verkligen träffa mitt i prick! (Härligt städjobb förresten!)

Anonym sa...

Vilken framgång! Jag har under ett halvårs tid (utan framgång) försökt L att förstå att det inte är miljövänligt att låta vatten stå och rinna. Det går inte in. Eller så är det jag som inte är tillräckligt pedagogisk?? Jag har varit miljövänlig och cyklat till jobbet, känner mig uppfriskad och dränkt i avgaser på en och samma gång.

Sara sa...

Ingela: Jag är själv chockad över framgången.

Cyklat säger du, jag har sådan yrsel på förmiddagarna att jag flera gånger har fått promenera istället för att cykla till dagis och jobb. Trist!