lördag 26 maj 2007

Lättlurad

För nåt år sedan tänkte jag om. På många sätt. En liten sak jag betämde mig för att sluta med var att prenumerera på tidningar. Jag sa upp min, sedan länge, löpande prenumeration på Damernas Värld. Jag har också prenumererat på Sköna hem och Elle tidigare. Nu kände jag mig trött på deras konsumtionshets och att livet framtställs som en lång rad av olika trender. Inte bara materiellt utan också själva livet. Känslorna, relationerna, hälsan och allt som människor består av. Förenklade till trender.

Jag älskar tidningar. Det är det som är lite jobbigt. Men jag har saknat dem mycket mindre än jag trodde. Jag köpte två tidningar under resan till Rom. En till tåget ner och en till tåget upp. Det var trevligt. Jag vet inte om det var därför som följande hände när jag kom hem.

Två erbjudanden om prenumerationer finns i posten när jag kommer hem. Mama och Damernas Värld. Jag har aldrig tyckt om Mama. Den har precis det som jag inte gillar. Nu erbjöds jag tre nummer för 49 kronor. Plus premier. Plötsligt såg jag mig själv i hängmattan med en Mama (hallå, vi har ingen hängmatta!). Jag tänkte tankar som: Det skulle vara trevligt... Det borde jag unna mig... Det är jag värd...

Morgonen efter kom jag ner i köket och såg Mamaerbjudandet på köksbordet. Under natten hade hjärnan återställts. Tack och lov. Jag konstaterade snabbt att erbjudandet hörde hemma i pappersåtervinningen.

Så vad var det då för premie som var så nära att få mig på fall? Som höll på att lura mig att ta en prenumeration på en tidning jag inte tycker om? Du kan aldrig gissa.

En Pingufilm. Pingu: Bröllopsfesten. Kan man känna annat än oro i ett sånt läge?

7 kommentarer:

Anonym sa...

hohohooooo....jag är som bekant nykter prenumerationsalkoholist sedan nyår. Men visst känner man suget ibland. Det är viktigt att man har personer i sin närhet som stöttar en. Tidningen "vi föräldrar" ringde t.o.m. hem till mig och lockade med en premie. Jag sa bestämt nej innan hon ens hann säga vad det var för nåt. Jag är duktig. (undrar vad det var...)

Sara sa...

De ringde till mig för ca ett år sedan. Då lockade de med... EN PINGUFILM. Den gången var det lätt att säga nej eftersom sonen ännu inte hade tagits av tv-monstret. Nu är han bästis med tv:n. (Lite överdrivet kanske!:))

Ann-Christin sa...

Nykter prenumerationsalkoholist - vilket bra begrep. Premiejunkie är ett annat. Ärligt talat så tycker jag att det är lite tråkigt att jag inte tycker att tidningar är kul längre. Jag har ju inte förlängt prenumerationen på Mama och Family Living är gå samma väg när den löper ut.

Anonym sa...

Du har ett så tilltalande och vackert skriftspråk sara. du förför mig med dina små skärvor av vardagen och jag känner mig som en hemlig bundsförvant när jag vet vem sonen och mannen är och hur erat fina vardagsrum ser ut.

Sara sa...

Anki: har läst ett nummer av Family Living. Tyckte det var samma skrot och korn som Mama. Lite bättre kanske...

Moa: Tackar. Det är tryggt att det att du tittar till oss. Önskar jag kunde kika på dig också. Nu vet jag i alla fall hur erat fina vardagsrum ser ut. Sköt om dig. Hälsa!

Anonym sa...

En knarkande prenumerationsjunkies bekännelser:
Jag älskar tidningar! Tyvärr tycker jag att de flesta är ganska tråkiga eftersom de flesta damtidningar är inriktade på mode och skönhet från alla perspektiv. Hör inte till mitt specialintresse (inte så jag vill läsa långa artiklar iaf). Har prenumerarat på Mama länge och jag måste erkänna att det är den enda "damtidning" jag gillar. Den har lite lyx och glamour och bilder på vackra människor med glamourösa liv men den har också reportage om händelser och liv som korrelerar till mig själv. Det är inte en "uppfostrande" tidning som i mitt tycke t.ex. Vi föräldrar m.fl. är. Favvotidningen (som jag aldrig läser men som jag alltid blir imponerad av när jag, ok då, läser den ibland). Marie-Claire. Den är faktiskt bra. Den har något av det mesta. Varför finns inte den på svenska?
Hett ämne du laddat upp Sara!

Sara sa...

Ingela: Vilken chock! Blir tvungen att ta längre lunch för att hinna besvara din kommentar. Prenumererar du på Mama? Det trodde jag inte. Eftersom du brukar ha en känsla för kvalitét börjar jag nu undra om det har hänt något med Mama under de år jag inte har läst den. Borde jag gräva i påsen efter det där erbjudandet? Är Mama i själva verket en jättebra tidning? Detta måste redas ut. Till dess att utredningen är klar fortsätter jag att läsa tidningar som jag vet att jag gillar. Det är säkrast så!:)