onsdag 9 maj 2007

Erfarenheter från en förkylning. Så här långt.

Ett försiktigt yiihoo. Jag känner mig bättre idag. Jag tror jag orkar sitta upp tillräckligt länge för att skriva ett inlägg på min blogg. Kanske två. Börjar med att sammanfatta viktiga lärdomar från senaste veckan:
  • Likt talesättet: Ropa inte hej... antyder kan det vara dumt att börja en förkylning med att tänka: Det verkar vara en lättare förkylning jag har fått. Det är bra att tänka positivt, men man känner sig otroligt lurad 24 timmar senare, när man ligger långt under täcket och drömmer psykedeliska feberdrömmar.
  • En förkylning kan slå mycket hårdare än man tror. Fem dygn i ett eget universum kan förekomma.
  • Att läsa är mycket jobbigare än forskarna tidigare har trott. Man måste hålla i boken, öppna ögonen, flytta blicken längs raderna av ord och dessutom förstå vad det står. Vid kraftig förkylning rekommenderas läsning inte.
  • Om du har en treårig son och en örontermometer kan du med fördel låta honom ta tempen på dig. De resultat han ger dig (trettifem!) kommer att kännas bättre än de du får på egen hand.
  • Stäng av telefonen. Och låt den, för Guds skull, vara avstängd. Annars kan det hända att en person du aldrig träffat, ringer från ditt jobb och presenterar sig som din vikarie. Att hon väckte dig ur en feberdröm där du förtvivlat kämpat för att rädda sonen, dig själv och trehjulingen ur en förvånansvärt djup bäck, kommer hon inte att ta någon notis om. Hon forsätter bara fråga dig hur du brukar utföra ditt jobb, vad du vill att hon ska göra osv. Allt medan du försöker minnas: 1. Vem du är. 2. Vad ett jobb är för något.

2 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Härligt att du är bättre och väldigt bra lärdomar att ta med sig:D

Sara sa...

Anna ser dej: Superhärligt. Viktiga lärdomar, för alla!!! :)