lördag 3 mars 2007

Nummer sex och sju

6. Skänka bort saker vi inte behöver – inte kasta dem!

Vårt hem svämmar över av saker. Sonen älskar att dra fram, grej efter grej. Jag blir galen. Vi skulle verkligen behöva göra oss av med mer. Men det har vi inte gjort, inte sedan jag började blogga. Men nu slår det mig att jag stoppade mamma, när hon ville köpa nya prydnadskuddar, för ett tag sedan. Hon fick ta våra. Här hemma ligger de bara på golvet, vilket inte alls var min tanke, när jag köpte dem. Nu är de snygga i mammas kökssoffa istället. Alltid något.

7. Handla mer second hand.

Har icke köpt en endaste sak second hand, under de här månaderna. Bättring!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har ju haft funderingar på att köpa en begagnad vagn men sedan jag fick upp ögonoen för BRIO Happy är det svårt att tänka om igen....Frågan är vad man ska köpa second hand....det måste ju vara ännu bättre att inte köpa alls.

Sara sa...

Ida: Självklart är det bättre för miljön att inte köpa alls. Men hur blir det för KusinVitamin?

Anonym sa...

Efter en lång och långväga resa -där inköpet av materiella prylar var minimalt men hjärnverksamheten desto större - hade jag övertygat mig själv om att alltid i första hand handla begagnat. Jag fick rysningar när jag tänkte på alla bestick, tallrikar, vaser, köksprylar, möbler m.m. som tillverkas dygnet runt världen över och som köps och sedan slängs när de blivit oattraktiva. Well mitt "löfte" höll inte så länge men jag försöker att köpa tråkiga saker begagnat. Till tråkiga saker räknar jag bl.a. saker som man endast har behov av ett kort tag i sitt liv och som kostar mycket pengar. Pengar som kan lägga på något bättre. Ekologiska varor t.ex.. Trevlig vecka!

Sara sa...

Ingela: Tack för tanken: Tråkiga saker ska köpas begagnat! Ska memorera det.

Ja, vart ska alla saker ta vägen? När vi inte längre tycker att de är snygga, trendiga, fina osv. Det gäller att tänka längre, i ögonblicket när man står där i butiken och känner köplusten gripa tag.

Ha en fin vecka du också. Kram!